:::: فهرست ::::

مصالح شناسی ال اس اف

  • اکتبر 31 / 2015
  • ۰

مصالح شناسی ال اس اف

مصالح سازه ای در تشکیل سازه LSF به کار می روند و اعضا و مقاطع سازه ای و مقاطع مرکب و اتصالات و ملحقات آن را تشکیل می دهند.

1 . مقاطع اصلی:

  1. استاد : استاد اصلی ترین عنصر سازه ای برای تحمل بارهای وارد بر سازه می باشد. استادها مطابق جدول بار بر اساس آرایش ثابت برای یک ساختمان با فواصل مشخص شده ی 20، 30، 40 و 60 سانتی متری جانمایی می گردند. استادها انواع و انقسام گوناگونی برای منظورهای خاص یا با اشکال بهینه شده برای تقویت قدرت باربری طراحی شده اند.
  2.  رانر : رانر عنصری غیر باربر ولی سازه ای می باشد. درحقیقت رانر اصلی ترین عضو قاب بندی سازه LSF می باشد که استادها به واسطه ی وجود آن تثبیت می گردند. این مقطع به نام تراک نیز موسوم است که عمدتاً در مقیاس بزرگ تر که همراه با جویست به کار برده می شود.
  3.  جویست : جویست (تیرچه) اصلی ترین عضو باربر سقف می باشد. جویست ها به فواصل آرایش استادها تنظیم می گردند و باید دقیقاً زیر آن ها باشند تا بار سقف و طبقه را دقیقاً به استاد پایین منتقل سازند. این مقطع در سقف های شیب دار به رفتر موسوم است.
  4.  دک : دک های فلزی از اعضای مهم سقف در سقف های بتنی به شمار می روند که بستگی به نوع طراحی و انتظار، سازه ای یا غیر سازه ای می باشند. دک های غیر سازه ای بر روی جویست ها قرار می گیرند و به عنوان قالب بتن به کار می روند. اما دک های سازه ای با حذف جویست ها به کار می روند و نقش سازه ای داشته و مقاومت خمشی آن ها در سقف مورد محاسبه و برآورد قرار می گیرد.
  5.  هت : هت یک مقطع کلاهی شکل برای استفاده در پوشش سقف ها می باشد که نخست بر روی رفتر اجرا شده و سپس پوشش بر روی آن قرار می گیرد.
  6.  رزیلنت : مقطع رزیلنت برای سطح زیرکار پوشش سقف و دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد که وظیفه ی خنثی سازی صداهای درون سازه ای، کاهش انتقال صوت مقطع سقف یا دیوار و ایجاد بستری برای عایق های بیرون از قاب و همچنین کاهش اثرات سازه بر روی پوشش برای کاهش ترک ها می باشد.
  7.  پیچ ها : سایز پیچ نوع نوک پیچ قطر اسمی پیچ(mm) کل ضخامت فولاد(mm) #8 #2 نوک تیز 4.2 0.3 تا 0.88 #8 SMS #3 سرمته 4.2 2.79 تا 3.56 #10 SMS #3 سرمته 4.8 2.79 تا 4.45 #12 SMS #3 سرمته 5.5 2.29 تا 5.33 2-

2 . مقاطع مرکب:

  1. کینگ استاد : کینگ استاد مقطع مرکب H می باشد که در قاب بازشوها استفاده می گردد. کینگ استاد بسته به عرض بازشو می تواند یک یا چند مقطع مرکب H را شامل گردد.
  2. کورد استاد : کورد استاد مقطه مرکب H می باشد که به عنوان استاد در دو سر قاب دیوارهای برشی استفاده می گردد و براکت هولداون(Hold-Down) به آن نصب می گردد.
  3.   تریمر : تریمر مقطع مرکب باکس شامل یک استاد و یک رانر یا یک جویست و یک تراک می باشد که داخل هم قرار گرفته باشند و با اتصال جوش یا پیچ به هم متصل شده باشند. مقطع تریمر در قاب بازشوهای کف-سقف یا دیوارهای غیر باربر استفاده می گردد.
  4.   گیرد : گیرد مقطع مرکب از H و تریمر می باشد که در سقف ها به عنوان شاه تیر و برای انتقال بارهای سنگین تر یا ایجاد دهانه های بزرگتریا ایجاد تیری برای محل اتصال و نشیمن و تلاقی جویست ها در محور متقاطع استفاده می شود.

 

 

    عایق

سیستم ساختمانی LSF بر اساس شرایط طراحی آن می بایست دارای تمهیدات عایق کاری مناسبی باشد. برای ساختمان LSF در هر نوع شرایطی 6 نوع عایق کاری باید انجام پذیرد:

  1. عایق هوا بندی (Air Barrier)
  2. عایق بخار بندی (Vapor Barrier)
  3.  عایق حرارتی (Thermal Insulation)
  4. عایق صوتی (Acoustic)
  5. عایق حریق (Fire resistance)
  6. عایق آب بندی (Water Barrier)

نکته 1: گرچه گاهی با محصولی می توان به دو یا چند نوع عایق بندی رسید اما باید توجه داشت که اثرات هرکدان باید به تنهایی مورد بررسی و تأیید قرار گیرند.

نکته 2: با توجه به این که مواد و محصولات مختلفی در جهت رسیدن به راهکارهای فوق مورد استفاده قرار می گیرند، باید به عوارض استفاده هر یک نسبت به محیط مورد استفاده ی آن توجه خاص شود. مانند استفاده از پشم سنگ برای فضای خانه یا عایق های پلی استایرن یا پروپپلین یا پلی یورتان های پاششی که هرکدام باید نسبت به عوارض استفاده از آن در محیط مورد نظر تمهیدات خود را دارا باشند.

 

 

 

 

یک متن فراخوان تماس با ما